De brug tussen taal en technologie: Werken aan bewuste digitale geletterdheid in het taalonderwijs

Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om op een verantwoorde wijze met generatieve AI om te gaan? Sinds de komst van ChatGPT eind 2022 is dit een prangende vraag voor docenten. Het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij leerlingen is cruciaal om hen bewust te leren werken met AI, en vanwege de wisselwerking tussen digitale geletterdheid en traditionele lees- en schrijfvaardigheden is er belangrijke rol weggelegd voor taaldocenten. De conceptkerndoelen digitale geletterdheid bieden allerlei aanknopingspunten om kennis en vaardigheden over generatieve AI te integreren met het taalonderwijs op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Tijdens de presentatie zal ik illustreren hoe AI-geletterdheid een plek kan krijgen binnen het taalonderwijs.

Deze kennissessie wordt verzorgd door:

Emmy Stevens

Emmy Stevens heeft als docent Nederlands gewerkt in het voortgezet en hoger beroepsonderwijs. Op dit moment is zij werkzaam als promovendus bij het Tilburg Center of the Learning Sciences van Tilburg University, waar zij sinds september 2023 onderzoek doet naar de effecten van generatieve AI op het schoolvak Nederlands.