Het nut van goed handschriftonderwijs
Schrijfvaardig betekent ook handschriftvaardig. Een goed vormgegeven handschrift ontstaat echter niet zomaar. Zo heeft de kwaliteit van het handschriftonderwijs veel impact op het leesgemak én de snelheid van het handschrift van een leerling. De kwaliteit van het handschrift kan vervolgens de inhoud van de geschreven tekst beïnvloeden. Kortom, goed handschriftonderwijs leidt tot een betere schrijfvaardigheid. Dit is een belangrijke reden om in een themasessie in te zoomen op de kansen en uitdagingen in het begeleiden van de handschriftontwikkeling van leerlingen.
Deze themasessie wordt gegeven door:
Marjolein van Buuren MSc
Marjolein van Buuren is handschriftdocent aan de PABO van de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is ze lid van VLSM en neemt ze deel aan de advieskring voor de herijking van de kennisbasis Nederlands voor de PABO. Scholen (PO en VO) voorziet zij van advies over hun handschriftonderwijs. In haar werk combineert ze haar handschriftexpertise (MO-akte schoonschrijven) met onderwijskundige kennis (master Onderwijskunde UU). Ze is erg nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van handschrift en onderzoekt nieuwe inzichten graag in de praktijk.